Luisa Spagnoli – príbeh úspešnej mladej Talianky

  • od Mgr. Jana J. Križanová

Luisa Spagnoli – značka nadčasovosti, elegancie a rafinovanej ženskosti

Nie som zaťažená na značky, nezáleží mi príliš na tom byť značkovo oblečená a in za každú cenu. Pri prezeraní si môjho šatníka musím však priznať, že na jednu značku oblečenia predsa len som zaťažená. Luisa Spagnoli. Nie je to však pre mňa len značka, je to pojem. Pojem húževnatej, podnikavej, úspešnej a na tú dobu revolucionárskej mladej Talianky, ktorá za zrodom tejto značky stojí. Keď si čokoľvek od nej v butiku Luisa Spagnoli v OC Eurovea kúpite, môžete si byť istá, že s každým kúskom si kupujete kúsok histórie, talianskej elegancie, ktorá nikdy nevyprchá. Neraz sa za mnou otočí nejedná dáma, či sa opýta, odkiaľ mám daný kúsok, keď nosím „Luisu“. Značka Luisa Spagnoli pre mňa definuje ženskosť, eleganciu, úspech a kvalitu.

Z histórie značky Luisa Spagnoli

Luisa Spagnoli sa narodila v Perugii 30. októbra 1877. V Taliansku sa dostala do povedomia najskôr ako  zakladateľka slávnej talianskej čokoládovne Perugina. V 30.rokoch 20.storočia sa začala venovať  podnikaniu v oblasti textilu a hľadala nové cesty pre využívanie nových materiálov v textilnom a módnom priemysle. Luisa Spagnoli mala víziu priniesť na trh eleganciu a jemnosť a podarilo sa jej to. Vďaka netradičnému materiálu – priadzi z angorského králika, sa začal písať príbeh tejto húževnatej mladej Talianky. V roku 1928 predstavila Luisa Spagnoli priadze tkané zo špeciálneho plemena angorského králika. Jeho srsť patrí medzi najjemnejšie a s dĺžkou dorastu až 80 mm aj medzi najdlhšie. Na jej inováciu mal trh pozitívny ohlas, a tak Luisa začala hľadať farmu, kde by sa angorský králik mohol chovať v čo najlepších podmienkach. Bolo to práve v čase, keď v Taliansku prebiehala tichá revolúcia uplatňovania kompetencií žien. Luisa bola v tomto zmysle revolucionárkou, keďže v tom čase nebolo zvykom zamestnávať ženy vo výrobe priemyselných odvetví. Bola žena – podnikateľka a vo svojich fabrikách zamestnávala práve ženy, úspechy angorskej priadze sa tam stali okamžite témou číslo jeden a istým spôsobom prispeli k zlepšeniu postavenia žien v spoločnosti. Značka Luisa Spagnoli sa stala aj napriek vojnovým rokom najväčším európskym producentom angorskej vlny. Po 2. svetovej vojne fabriku znovuotvoril a postavil na nohy jej syn Mario Spagnoli. Mario pochopil, že ak má značka prekvitať a zarábať, musí byť dostupná pre všetky ženy. Svoj brilantný nápad uskutočnil v roku 1940, keď otvoril prvý obchod v meste Perugia  a následne spustil predaj v strategických fashion miestach vo Florencii, v Ríme, Benátkach, Neapole či Miláne a značka Luisa Spagnoli zaplavila talianske ulice. V roku 1943 ju vyhlásili za najväčšiu a najmodernejšiu módnu značku v Európe. Po vojne Mario využil vlnu, keď sa obchody spamätávali z otrasov, a začal rozširovať angorského králika u talianskych poľnohospodárov. Keďže boli finančne oslabení, prínos peňazí od silného obchodníka nemohli odmietnuť. Mario Spagnoli vymyslel pracovný model, ktorý mal zabezpečiť spokojnosť a pohodlie pre budúcich zamestnancov. Vytvoril tak pracovný závod Angora city, kde mali ľudia všetko na dosah a priam im nahrádzal domov. V priestoroch firmy Spagnoli postupne vyrástla materská škola, kostol, športové či rekreačne zariadenia. Takto posilnil vzťah a väzby medzi spoločnosťou a zamestnancami.

V budovaní značky pokračoval Mariov syn  Lino, ktorý priniesol nový mladistvý pohľad a premyslenú stratégiu. Značka Spagnolii začala expandovať a keďže bol Lino nadaný športovec, jeho trofeje priniesli prestíž aj rodinnej značke. V roku 1957 získal titul majstra sveta v pretekoch na motorových člnoch a od roku 1966 až do roku 1973 bol predsedom futbalového zväzu Perugia v Umbrii.

V roku 1986 prevzala podnik Luisina dcéra Nicoletta. Tá zmenila stratégiu a zamerala sa aj na mladších zákazníkov. V súčasnosti pôsobí ako prezidentka a  generálna riaditeľka spoločnosti. V roku 2003 vyhrala ocenenie podnikateľka roka v kategórii obchodnej komunikácie a v roku 2007 jej taliansky rezident Cavelieri del Lavoro udelil čestný titul v oblasti rozvoja módy a posilnenia imidžu „Made in Italy“. Filozofia značky Spagnoli podčiarkuje taliansku tradíciu a famóznu cieľavedomosť celej generácie Spagnoli. Kvalitu, inovatívny materiál a obrovskú pozornosť v detailoch šitia dnes oceňujú milióny žien po celom svete.

Luisa Spagnoli na Slovensku

Túto svetovú značku na Slovensko priniesla milovníčka tejto značky – Andrea Palušková. Mladá, charizmatická, elegantná a rozhľadená dáma. Príbeh, ktorý na začiatku bol len snom, za ktorým si cieľavedome išla. Vďaka nej si dnes môžete vychutnať pocit nadšenia z materiálov, spracovania a kvality v butiku Luisa Spagnoli v OC Eurovea. Na Slovensko priniesla  kúsok večnej talianskej elegancie, kúsok histórie a kúsok toho, čo nesie pečať úspechu.

Pani Palušková, ako ste sa k značke Luisa Spagnoli dostali? 

V 15 rokoch som získala top brigádu na tú dobu v butiku na Michalskej. Svet módy mi na tomto mieste učaroval. Keď som tu pracovala, pozerala von výkladom a snívala som o tom, že raz budem mať vlastný obchod, kde sa budú predávať krásne elegantné kúsky. Obchodného ducha som v sebe vždy mala, už ako 19-ročná som mala svoj prvý obchod. Pri cestách do Talianska ma fascinovali výklady značky Luisa Spagnoli. Šla z nich elegancia, nenútenosť a taliansky šmrnc. Keď sa uvoľnil priestor na Michalskej, všetko malo rýchly spád. Do mesiaca sme museli otvoriť a ja som sa ani nenazdala a výklad, ktorý ma fascinoval v Taliansku, zrazu stál predo mnou.

Ako by ste charakterizovali módne kúsky z dielne Luisa Spagnoli? 

Značka Luisa Spagnoli zahŕňa všetko od oblečenia až po doplnky pre dámy na rôzne príležitosti – od štýlu na voľné chvíle, pracovné stretnutia či na prestížne príležitosti. Nie je okázalá, má taliansky šmrnc a channelovský štýl, je nadčasová a kontinuálna. Dámu robí dámou. Akýkoľvek kúsok tejto značky si nájde dlhodobo miesto vo vašom šatníku a nevyjde z módy. Okrem toho pomer kvality a ceny je viac ako vyrovnaný, čo je aj súčasťou filozofie značky.

Pre koho je móda značky Luisa Spagnoli určená?

Je určená tak pre mladé ženy, ako aj pre staršie dámy. Žena akéhokoľvek veku si tu nájde to svoje. Je to značka, pri ktorej vás nelimituje vek vďaka svojej filozofii a štýlu. 

Podľa čoho vyberáte jednotlivé modely do predajne Luisa Spagnoli v OC Eurovea?

V Taliansku sa nám pri výbere každej kolekcie venuje priamo podriadený Nicollete Spagnoli. Spolu s ním vyberáme modely, ktoré si viem predstaviť už na konkrétnych zákazníčkach, ktoré k nám chodia nakupovať. Teší ma, že sa k nám vracajú dokonca aj úplne prvé naše klientky, vtedy viem, že náš výber bol správny. 

Predstavte nám kolekciu Luisa Spagnoli na jeseň/zima 2016. Na čo sa môžu milovníčky tejto značky u vás v butiku tešiť?

Kolekcia jeseň/zima Luisa Spagnoli je britskou inšpiráciou v nezameniteľnom rafinovanom a modernom štýle dámy Luisa Spagnoli. Kolekcia je nadčasovo elegantná, unesená kúzlom viktoriánskeho Anglicka v kontraste s metropolou súčasného Londýna. Vlna je dušou kolekcie, česaná aj angorská. Z farieb prevláda modrá v rôznych odtieňoch od pávej po kobaltovú, červená od tehlovej po vínovú, všetky odtiene šedej, ale aj žltá či ružová. V tejto kolekcii pokračujú aj inšpirácie 70. rokov v podobe zvonových nohavíc, etnických vzorov, veľkých klobúkov, kožušinových viest. Spoločenská časť kolekcie je tradične v čiernych, strieborných a zlatých odtieňoch s lesklými detailmi, flitrami, lurexovými efektmi, šaty z čipky a hodvábu, šaty vyšívané korálikmi a kožušinové štóly.

Na záver by som už len dodala, že v butiku Luisa Spagnoli v Euroveí vás čaká nielen množstvo krásnych a nadčasových kúskov, ale taktiež úžasný personál. Personál, ktorý je vždy usmiaty, v dobrej nálade a vie vám dokonale poradiť. Nesnažia sa vám za každú cenu niečo predať, poradia vám, pomôžu vybrať tak, aby ste sa vy v tom hlavne cítili a vyzerali dobre, aby ste sa s každým kúskom vedela stotožniť. Aj preto sa sem vždy rada vraciam. Zabudnete tu na čas a vždy odídete spokojná.

Foto: Anton Martinec , archív spoločnosti

Podobné články