Chcete si zlepšiť svoje zdravie? Skúste kurkumín

  • od Jarmila Slováková

Kurkumu zaiste všetci poznáme najmä z indických jedál, kde plní nezameniteľnú úlohu. Keďže koreniny používali vo všetkých starých medicínach, už toto je dostatočne silným argumentom na to, aby sme ich zaradili do svojho jedálneho lístka. 

Kurkuma mala a má svoje nezastupiteľné miesto v ajurvédskej medicíne, kde sa využíva napríklad na liečenie zápalov a rán. V minulosti si ju často zamieňali so šafranom, ktoré bolo najdrahším korením sveta, dokonca aj dostala pomenovanie „indický šafran“. Pochádza z juhovýchodnej Ázie, je asi meter vysoká a pestuje sa pre koreň. Toto žlté aromatické korenie dodáva jedlu skvelú chuť, takže zaradiť si ju do svojho jedálneho lístka pre nikoho nebude „bolestná zmena“. Najjednoduchšou konzumáciou kurkumínu je začať pravidelne jesť jedlá, do ktorých sa pridáva karí. 

Ešte si teda najprv ujasnime, aký je rozdiel medzi kurkumou a kurkumínom; kurkuma je usušená rastlina, ktorá sa používa ako korenie. Kurkumín je zasa hlavnou farmakologicky účinnou látkou v kurkume; je to polyfenol, ktorý sa v nej nachádza. Karí, ako ho dnes poznáme z indickej kuchyne, je vlastne zmesou kurkumy a niekoľkých iných druhov korenín, napríklad čierneho, kajenského či koriandra.  

Množstvo priaznivých účinkov na organizmus

Kurkumín má celkovo veľmi priaznivé účinky na ľudské telo. Okrem iného je známy dobrým vplyvom na tráviacu sústavu, keďže podporuje činnosť žalúdka, žlčníka a pečene. Dobre pôsobí proti zápalom čreva. Znižuje tvorbu vredov a podporuje vylučovanie gastrínu, žlče a pankreatických enzýmov. Takisto najnovšie výskumy preukázali, že pôsobí protinádorovo vďaka svojej silnej antioxidačnej schopnosti. Rakovina má mnoho druhov a fáz a pre každého je strašiakom; či bude toto jedným z riešení, ukáže čas. Doterajšie výsledky však podľa niektorých odborníkov vyzerajú nádejne, je účinný proti voľným radikálom. Vraj dokáže zablokovať enzým, ktorý je zodpovedný za rast nádorov. Pozitívne účinky boli zaznamenané dokonca pri niekoľkých druhoch metly ľudstva, napríklad pri rakovine prostaty, hrubého čreva či kožného melanómu. 

Kurkumín je však dobré užívať nielen pri nádorových ochoreniach, ale aj pri infekčných zápaloch pečene a jej toxickom poškodení. Má takisto svoj význam pri znižovaní hladiny zlého cholesterolu, čo má za následok prevenciu kardiovaskulárnych ochorení, ktoré majú na svedomí mnoho rýchlych koncov aj mladých ľudí. Je to jedno z najzákernejších civilizačných ochorení.

Prevencia cukrovky?

Podľa niektorých výskumov môže kurkumín zamedziť aj vzniku diabetu. A to tak, že priaznivo vplýva na bunky v pankrease, ktoré sú zodpovedné za tvorbu inzulínu. Okrem toho podporuje imunitný systém ľudského organizmu, tiež posilňuje srdce, cievy a žily. Znižuje vysoký krvný tlak a dámy určite poteší, že zabraňuje rastu tukových buniek.

Pozitívny vplyv kurkumínu bol zaznamenaný aj v prípadoch psoriázy. Je to veľmi nepríjemná kožná choroba, ktorú v súčasnosti majú asi dve percentá populácie. 

Kurkumín sa hojne používa v Indii a Pakistane, kde je výskyt istých druhov rakoviny nižší. Najmä preto sa stále klinicky skúma a výsledky sú zatiaľ sľubné. Je skvele dostupný, lacný a rozhodne stojí za vyskúšanie aj za pravidelnú konzumáciu.

Ako konzumovať kurkumu

Kurkuma má jasnú oranžovú farbu a jedlám dodáva jemnú zemitú chuť so stopami zázvoru. Známa je jej kombinácia napríklad s ryžou. Je však možné ju pridávať aj do omáčok, rôznych druhov mäsa či zemiakového cesta. Už spomínané karí poznáme všetci, má viacero variácií a všetky sú chutné – závisí len od vás, ktoré si vyberiete. Závisí to aj od stupňa ostrosti, tam sú preferencie individuálne. Je skvelá aj do polievok a zeleniny – fantázii sa medze nekladú.
 

Podobné články